Apakah Website?

Apa beza antara website dengan majalah? Pertama... mestilah ejaannya kan? Lawak biasa ni.

Bukan tu maksud aku. Website xbanyak beza dengan majalah, akhbar, buku atau lain-lain media cetak. Ada gambar; Ada teks; Ada lakaran... Bezanya, website adalah dokumen digital; tidak boleh dipegang, tapi boleh dibaca dengan perantara skrin komputer. Selain itu, web juga menyokong paparan gambar bergerak seperti video dan animasi, serta bunyi (macam tv la pulak...)

Tapi... bukan sembarangan je korang boleh tengok website. Software yang korang guna untuk tengok website ni sebagai contoh (sama ada Internet Explorer, Mozilla Firefox, ataupun Opera), sebenarnya adalah penterjemah kod aturcara web yang mengubahnya kepada paparan berbentuk digital. Software ni kita gelar sebagai Pelayar Web atau Web Browser.

Tadi ada aku sentuh pasal kod aturcara website. Sebenarnya di sebalik halaman web yang korang nampak tu, ada kod-kod aturcara (digelar programming-code) yang tersembunyi di belakangnya. Kalau tak caya, cuba:

  • Pada menu Pelayar Web, klik menu View > Source

  • Sepatutnya, kat skrin korang akan timbul paparan kod yang ntah apa2 macam kat bawah

Bahasa pelik yang korang nampak tu la yang digelar programming-code. Tanpa programming-code, tak de la hasil dokumen digital macam korang nampak kat depan mata korang sekarang ni.

0 komen:

Post a Comment

Artikel Lain

Artikel berkaitan dengan Thumbnails