Bahasa aturcara web


Ada beberapa bahasa aturcara yang kita boleh guna untuk bina website. Bahasa yang rasanya semua orang tau tentulah HTML. Hm... Ya ke tau? Ke... korang tau dotnet (.Net)? Tapi, secara ringkas bahasa yang boleh kita guna untuk buat website adalah HTML, ASP, PHP, ASP.Net, Java, dan XML.

HTML?

Secara umum, HTML atau Hyper Text Markup Language adalah bahasa utama yang membina kerangka ataupun struktur halaman web. Senang je nak kenal HTML. HTML mesti bermula dengan tanda tag <HTML> dan ditutup tag </HTML>. <HTML> dan </HTML>?

Lihat contoh di bawah:
<HTML>

   <HEAD>
      <TITLE>Tajuk Atas Palang</TITLE>
   <HEAD>

   <BODY>
      Isi kandungan
   </BODY>

</HTML>

Untuk membina website dengan HTML, kod aturcara mesti dimulakan dengan tag pembuka <HTML> dan penutup </HTML>. Aturcara lain pula mesti dimasukkan di antara (di dalam) keduanya. Kalau korang perasan, tanda '/' mesti digunakan untuk menutup setiap tag.

Kalau macam tu, kenapa pulak ada bahasa-bahasa lain kat atas tadi? Fungsi dan keupayaan HTML sebenarnya terhad. Sebab tu kalau nak buat website yang POWER (best la kiranya), kita masukkan sikit kod aturcara yang lain (macam PHP) dalam website kita.

PHP?

PHP ni asalnya singkatan untuk Personal Home Page. Itu dulu la... Sekarang ni sebab keupayaan PHP dah bertambah, nama PHP dah jadi PHP Hypertext Preprocessor. Nak kenal PHP tak susah. Lihat tanda<? dan ?>. Macam HTML, PHP boleh dipanggil dengan memulakan penanda <? dan ditutup penanda ?>

Tengok contoh kat bawah ni:
<?
Echo ("Teks ni akan dipaparkan pada skrin web browser");
?>

Aturcara PHP kat atas ni akan memaparkan teks Teks ni akan dipaparkan pada skrin web browserkat web browser. Nampak cam xbest je... Isk, salah faham tu. Contoh aku yang xbest. PHP best... Kalau pandai guna la :D Sekitar pertengahan tahun 90an, PHP ni memang popular. Tapi sebelum tu, bahasa aturcara ASP lagi popular. ASP?

ASP

Active Server Pages (ASP) ni bahasa yang dibangunkan oleh kuncu2 Bill Gates. Tak kan tak kenal...? Bos Microsoft Windows la. Kehkeh. Ada satu lawak pasal Bill ni. Depa kata nama tu penyebab si Bill ni kaya. Ya la... Bill Gates. Bill= bil. Gates= pintu pagar. Nak masuk gate (pagar)... kena bayar bill (bil atau duit tol) dulu. :)) (kelakar ke?)

Melalut lak. ASP ni juga perlu dipanggil dan ditutup, baru leh berfungsi. Tanda mula guna <% dan tanda tutup guna %> , contohnya:
<%@ Language=VBScript %>
<% Option Explicit %>

<html>
   <head>
      <title>(Type a title for your page here)</title>
   </head>
   <body bgcolor="#ffffff" text="#000000" link="#0000ff" vlink="#800080" alink="#ff0000">
      <%Dim msgmsg="Hello World"Response.Write msg%>
   </body>
</html>

Hm... Kenapa ada tag HTML? Ooo, sebab ASP ni kita guna hanya untuk masukkan fungsi-fungsi tambahan yang lebih canggih, dan HTML pulak masih kita gunakan untuk bina kerangka website kita :D

ASP.net camne pulak? Java lagi... apa maknanya ni? Takpe, kita sentuh hal ni dalam artikel yang akan datang. Tapi secara umumnya, kita guna bahasa-bahasa aturcara web ni untuk membina website; dan untuk website yang lebih canggih pula, kita gunakan bantuan bahasa aturcara ASP, PHP, ASP.net, dan Java (JSP) dengan tambahan fungsi Database... Database?

Pernah dengar database tak? Dalam BM kita panggil Pangkalan Data. Tak pernah? Isk... Isk... Cam ne nak crite ya? Ooo, lupa lak. Kita sambung pada artikel akan datang ;)

0 komen:

Post a Comment

Artikel Lain

Artikel berkaitan dengan Thumbnails