Diserang RoMeO aka v3-force :((






Jarang sebenarnya aku TERKENA! Tapi kali ni memang aku terkena.




Worm RoMeO (juga dikenal sebagai V3-Force) berjangkit melalui perkongsian Thumdrive (Pendrive, USB drive) dari komputer berjangkit ke komputer sasaran.

Apa tanda2 dah terkena? Bila anda on je PC, ada la mesej "Jeng! Jeng! Jeng!" seratus kali. Pastu, ada lak puisi apantah (budak yang buat ni mmg jiwang abis) bila Windows mula load.

Camne aku tau aku TERKENA? Hampeh, aku cam biasa la bila buka thumbdrive mesti klik kanan (pada mouse) dan klik scan virus; Kononnya aku nak pastikan hilang semua virus2 yang ada sebelum aku bukak thumbdrive tu. Kan kata orang, "Baik beringat sebelum kena". Hm... memang terkena pun. Tanpa fikir panjang, terus klik menu "scan with AVG". Eh! apasal takde pape pun?

Baru la aku ingat, komputer yang aku guna tu mana guna antivirus AVG; aku guna Avira (antivirus percuma). Aku check balik, soheh (sah la tu) mmg thumbdrive tu ada virus! :((



0 komen:

Post a Comment

Artikel Lain

Artikel berkaitan dengan Thumbnails